صلØ+ Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ø+کمت ودانش Ú©ÛŒ ایک تاریخی دستاویز Û”
تØ+ریر : ڈاکٹر Ù…Ø+مد طاÛر القادری
ÛŒÛ Ûجرت کا چھٹا سال تھا، Ù…Ú©Û Ø³Û’ Ù†Ú©Ù„Û’ Ûوئے Ø+ضور نبی اکرمﷺ کوپانچ سال گزر Ú†Ú©Û’ تھے۔ ابتلاو آزمائش Ú©Û’ پانچ سال، ØºØ²ÙˆÛ Ø¨Ø¯Ø± سے ØºØ²ÙˆÛ Ø®Ù†Ø¯Ù‚ تک اور پھر ØºØ²ÙˆÛ Ø¨Ù†Ùˆ Ù‚Ø±ÛŒØ¸Û ØªÚ© عسکری Ù…Ûمات کاایک صبر آزما دور اپنے اختتام Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ†Ú† چکا تھا۔
Ø+ضورپاک ï·º Ù†Û’ دائمی اور Ø+قیقی Ù…Ùادات Ú©Ùˆ ترجیØ+ دے کر امن٠عالم Ú©Û’ لیے ÙˆÛ Ùضا تیار Ú©ÛŒ جسے اگر انسان اپنالے تو دنیا بھر میں امن وعاÙیت Ú©Û’ چراغ روشن Ûوسکتے Ûیں
مسلمانوں Ú©Ùˆ Ù†Û Ø+ج Ú©ÛŒ اجازت تھی اور Ù†Û ÙˆÛ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی کا ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø§Ø¯Ø§ کرسکتے تھے۔ دنیا بھر Ú©Û’ لوگ Ûر سال Ø+ج اور Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کرتے، سنت٠ابراÛیمی پرعمل کرتے لیکن مسلمانوں Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ گھر کا طوا٠کرنے سے Ù…Ø+روم رکھا جا رÛا تھا۔ بدر، اÙØ+د اور اØ+زاب Ú©ÛŒ جنگوں میں Ù…Ø´Ø±Ú©ÛŒÙ†Ù Ù…Ú©Û Ú©ÛŒ عسکری اورسیاسی قوت کازور ٹوٹ چکا تھا اور مسلماناب اس پوزیشن میں آچکے تھے Ú©Û ÙˆÛ Ø+ج اور Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی کا Ø+Ù‚ بزور بازو بھی Ø+اصل کرسکیں۔
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û ÛŒÚ©Ù… ذیعقد Û¶Ú¾ Ø Ú©Ùˆ ØªØ§Ø¬Ø¯Ø§Ø±Ù Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û ï·º Ù†Û’ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی کا قصد Ùرمایا۔ Ø+ضورپاکﷺ Ù†Û’ اپنے جاں نثار صØ+ابÛØ“ Ú©Ùˆ اپنے ایک خواب Ú©ÛŒ تÙصیلات سے بھی Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ú©ÛŒØ§ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† پرامن طور پر Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº داخل ÛورÛÛ’ Ûیں۔ اس موقع پر Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ø§Ù“Ù¾ï·º Ù†Û’ مدت کا تعین Ù†Ûیں Ùرمایا تھا لیکن صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù…Ø“ Ù†Û’ ÛŒÛÛŒ سمجھا Ú©Û Ø§Ø³ÛŒ سال Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ø¯Ø§Ø®Ù„Û Ûوگا۔ Ø+جر اسود Ú©Ùˆ Ø¨ÙˆØ³Û Ø¯ÛŒÙ†Û’ اور Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Ø§ طوا٠کرنے Ú©ÛŒ آرزو Ù†Û’ جذبوں Ú©Ùˆ Ù…Ûمیز عطا Ú©ÛŒ اور ÙˆÛ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی Ú©ÛŒ تیاریوں میں مصرو٠ÛÙˆÚ¯Ø¦Û’Û”Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ù†ÙˆØ±Û Ù¾Ø± بیرونی Ø+Ù…Ù„Û Ú©Ø§ Ø®Ø·Ø±Û Ú©Ù… Ûوچلا تھا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø´ÛØ±Ù Ù†Ø¨ÛŒØ Ú©Û’ قرب وجوار سے ÙØªÙ†Û Ù¾Ø±ÙˆØ±ÛŒÛودیوں Ú©ÛŒ جلاوطنی اور بنو Ù‚Ø±ÛŒØ¸Û Ú©Û’ انجام Ù†Û’ ÛŒÛودیوں Ú©Û’ دلوں میں مسلمانوں کارعب پیدا کردیا تھا اور ÙˆÛ Ø°ÛÙ†ÛŒ طور پر Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù¾Ø± Ø+Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ پوزیشن میں Ù†Û Ø±ÛÛ’ تھے اور Ù†Û ÙˆÛ Ùوری طور پر Ú©Ú¾Ù„Û’ میدان میں یا Ù‚Ù„Ø¹Û Ø¨Ù†Ø¯Ûوکر ÛÛŒ مسلمانوں سے Ù¾Ù†Ø¬Û Ø§Ù“Ø²Ù…Ø§Ø¦ÛŒ کرنے کا سوچ سکتے تھے۔ اس لئے اس طر٠سے کسی Ø+ملے کاکوئی Ø®Ø·Ø±Û Ù†Û ØªÚ¾Ø§ اور عرب Ú©Û’ دیگر جنگجو قبائل بھی غزوÛÙ” اØ+زاب میں طویل Ù…Ø+اصرے Ú©Û’ بعدناکام Ûوکر لوٹ Ú†Ú©Û’ تھے، ان Ú©ÛŒ طر٠سے بھی کسی Ùوری ردعمل Ú©Û’ اظÛار کا امکان Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û” اس لئے Ø+ضور پاکﷺ Ù†Û’ اس وقت Ú©Ùˆ مناسب سمجھا اور Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی کااعلان Ùرمادیا۔
جب Ø+ضورپاک ï·º اپنے جانثار صØ+ابÛØ“ Ú©Û’ ساتھ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ù†ÙˆØ±Û Ø³Û’ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ غرض سے Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ûوئے تو آپ ï·º Ú©Ùˆ شدت سے اØ+ساس تھا Ú©Û Ù‚Ø±ÛŒØ´ ان Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ú©ÛŒ دیوار بنیں Ú¯Û’ اور مسلمانوں سے الجھنے Ú©ÛŒ کوشش کریں Ú¯Û’ØŒ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø+ج ÙˆØ¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی عرب Ú©Û’ دستور Ú©Û’ مطابق مسلمانوں کا قانونی Ø+Ù‚ تھا لیکن قریش Ú©ÛŒ آنکھوں پر تعصب Ú©ÛŒ پٹی بندھی Ûوئی تھی اور ÙˆÛ Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Ùˆ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی Ú©ÛŒ اجازت دے کر اپنی جھوٹی اناکی دیوار کومسمار Ù†Ûیں کرنا چاÛتے تھے۔
اس وقت قریش سے الجھنا Ø+کمت ودانش Ú©Û’ خلا٠تھا۔ آپﷺ Ù†Û’ Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú©Û’ مقام پر پڑائو ڈالا اور خراش بن Ø§Ù…ÛŒÛ Ø§Ù„Ø®Ø²Ø§Ø¹ÛŒ Ú©Ùˆ اپنا سÙیر بنا کر قریش Ú©ÛŒ جانب بھیجا Ú©Û ÛÙ… جنگ کرنے Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ نیت سے آئے Ûیں اور Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©Û’ بعد واپس Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù„ÙˆÙ¹ جائیں Ú¯Û’ لیکن Ù…Ø´Ø±Ú©ÛŒÙ†Ù Ù…Ú©Û Ù†Û’ ان پر Ø+Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ø¯ÛŒØ§ اور اس بات Ú©ÛŒ بھی Ù¾Ø±ÙˆØ§Û Ù†Û Ú©ÛŒ Ú©Û Ø®Ø±Ø§Ø´ بن Ø§Ù…ÛŒÛ Ø§Ù„Ø®Ø²Ø§Ø¹ÛŒ Ùریق٠مخال٠کے سÙیر Ûیں، اور سÙیر Ú©Ùˆ قتل کرنا Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø¬Ø§Ûلیت میں بھی معیوب سمجھا جاتا تھا، اس موقع پر Ú©Ú†Ú¾ لوگ آڑے آئے اور سÙÛŒØ±Ù Ù¾ÛŒØºÙ…Ø¨Ø±Ø Ú©Ùˆ Ø+Ù…Ù„Û Ø§Ù“ÙˆØ±ÙˆÚº سے بچالیا، آپؓ واپس آئے اور سارے Ø+الات سے Ø+ضورپاک ï·º Ú©Ùˆ Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ú©ÛŒØ§Û”
قریش میںبھی چند ایک لوگ ایسے ضرور تھے جو اپنی تمام تراسلام دشمنی Ú©Û’ باوجود ÛŒÛ Ø®ÛŒØ§Ù„ کرتے تھے Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Ùˆ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی سے Ù†Û Ø±ÙˆÚ©Ø§ جائے، لیکن قریش Ú©Û’ نوجوان اس موقع سے ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ کر مسلمانوں Ú©Ùˆ نیست ونابود کردینا چاÛتے تھے۔ دونوں اطرا٠سے سÙارتی Ù…Ø+اذ پر سرگرمیاں جاری تھیں۔ بدیل بن ورقا، Ø¹Ø±ÙˆÛ Ø¨Ù† مسعود ثقÙی، مکرزبن Ø+Ùص اور Ø+لیس بن Ø¹Ù„Ù‚Ù…Û ÛŒÚ©Û’ بعد دیگرے قریش Ú©Û’ سÙیر بن کر آئے۔ ان سÙراء Ù†Û’ قریش Ú©Ùˆ مسلمانوں Ú©Û’ بارے میں نرم Ú¯ÙˆØ´Û Ø±Ú©Ú¾Ù†Û’ Ú©ÛŒ تجویز دی مگر قریش Ù†Û’ ÛÙ¹ دھرمی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ان سÙراء Ú©ÛŒ باتوں Ú©Ùˆ ماننے سے انکار کر دیا۔گومگو اور تذبذب Ú©ÛŒ اس Ùضا میں Ø+ضور نبی اکرم ï·º Ù†Û’ Ø+ضرت عمر Ùاروق Ø“ Ú©Ùˆ قریش Ú©Û’ پاس اپنا سÙیر بنا کر بھیجنا چاÛا لیکن انÛÙˆÚº Ù†Û’ معذرت کرلی Ú©Û ÛŒØ§Ø±Ø³ÙˆÙ„Ø Ø§Ù„Ù„Û! مجھ Ú©Ùˆ قریش سے اپنی جان کا خو٠ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ù…ÛŒØ±ÛŒ ان سے عداوت Ú©Û’ Ø+ال سے واق٠Ûیں Ú©Û Ù…ÛŒÚº جس قدر ان پر سختی کرتا ÛÙˆÚº اور میری قوم بنی عدی بن کعب میں سے بھی کوئی Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Ûیں ÛÛ’ جو مجھ Ú©Ùˆ بچالے گا۔ میں آپﷺ Ú©Ùˆ ایک ایسا شخص بتاتا ÛÙˆÚº جو قریش Ú©Û’ نزدیک مجھ سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ûتر اور عزیز تر ÛÛ’ یعنی عثمانؓ بن عÙان‘‘۔
Ø+Ø¶ÙˆØ±Ù¾Ø§Ú©Ø Ù†Û’ Ø+ضرت عمر Ø“ کا عذر قبول Ùرماتے Ûوئے Ø+ضرت عثمان غنی Ø“ Ú©Ùˆ نامزد Ùرمایا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù‚Ø±ÛŒØ´ میں ان کا Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù‚ÙˆÛŒ تھا۔ Ø+ضرت عثمان غنی Ø“ سÙیر٠مصطÙÛŒ Øبن کر Ø¹Ø§Ø²Ù…Ù Ù…Ú©Û Ûوئے۔ راستے میں Ú©Ùار Ú©ÛŒ ایک گشتی پارٹی سے آمنا سامنا Ûوگیا۔ ÙˆÛ Ø+ضرت عثمان غنی Ø“ پر Ø+Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Û’ ÛÛŒ والے تھے Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ Ú©Û’ ایک چچا زاد Ù†Û’ آپؓ Ú©Ùˆ دیکھ لیا اور Ø+ضرت عثمان٠غنی Ú©Ùˆ اپنی Ù¾Ù†Ø§Û Ù…ÛŒÚº لینے کا اعلان کردیا۔ اس پر Ø+Ù…Ù„Û Ø§Ù“ÙˆØ±ÙˆÚº Ù†Û’ اپنا Ûاتھ روک لیا۔ Ø+ضرت عثمان Ø“ Ù†Û’ قریش Ú©Û’ زعماء تک Ø+ضورپاک ï·º کا پیغام Ù¾Ûنچایا Ú©Û ØªÙ… دیگر مشرکین اور مسلمانوں Ú©Û’ مقابلے میں غیر جانبدار ÛÙˆ جائو۔ اگر دیگر لوگ غالب آگئے تو تمÛارا مقصد پورا Ûوجائے گا اور اگر Ø+ضور ï·º کامیاب Ûوگئے تو تمÛیں اسلام قبول کرنے کا پورا اختیار Ûوگا۔ چاÛÙˆ تو میدان٠جنگ میں بھی اتر سکتے Ûو، بÛر Ø+ال ÛÙ… اسلام Ú©ÛŒ دعوت دیتے Ûیں۔ آپؓ Ù†Û’ مزید Ùرمایا Ú©Û Ø+ضور ï·º جنگ Ú©ÛŒ نیت سے Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§Ú©Ø±Ù†Û’ آئے Ûیں۔ روایات میں ÛÛ’ Ú©Û Ø+ضرت عثمان غنی Ø“ وادی بلدØ+ سے اپنے چچا زاد Ú©Û’ ساتھ Ù…Ú©Û Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ اور ان زعماء تک بھی پیغام Ù¾Ûنچایا جو وادی بلدØ+ میں Ù†Ûیں تھے۔ ابوسÙیان اور صÙوان Ù†Û’ امن اور صلØ+ Ú©ÛŒ اس پیش Ú©Ø´ Ú©Ùˆ بھی ٹھکرادیا۔Ø+ضرت عمر Ùاروق Ø“ Ù†Û’ جس خدشے کا اظÛار کیا تھا ÙˆÛ Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ درست تھا، Ø+ضرت عثمان غنی Ø“ بنو Ø§Ù…ÛŒÛ Ú©ÛŒ Ù¾Ù†Ø§Û Ù…ÛŒÚº تھے، اس لئے Ù…Ø´Ø±Ú©ÛŒÙ†Ù Ù…Ú©Û Ú©Ùˆ آپ Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº مزاØ+Ù… Ûونے Ú©ÛŒ جرأت Ù†Û Ûوئی، Ù†Û ØµØ±Ù ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ آپؓؓ سے کوئی تعرض Ù†Û Ú©ÛŒØ§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù“Ù¾Ø“ Ú©Ùˆ Ø·ÙˆØ§Ù Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ پیشکش بھی کردی Ú©Û
’’اگر آپؓ بیت Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ طوا٠کرنا چاÛتے Ûیں تو کرلیں‘‘۔
لیکن عثمان Ø“ Ú©ÛŒ غیرت٠ایمانی Ù†Û’ Ú¯ÙˆØ§Ø±Ø§Ù†Û Ú©ÛŒØ§ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ آقا ï·º Ú©Û’ بغیر طواÙÙ Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©ÛŒ سعادت Ø+اصل کریں، آپ ؓنے Ùرمایا:
’’خد اکی قسم! میں اسوقت تک طوا٠نÛیں کروں گا، جب تک Ûمارے آقاﷺ Ø·ÙˆØ§Ù Ù†Û Ú©Ø± لیں‘‘۔
جنگی جنون میں مبتلا قریش جنÛÙˆÚº Ù†Û’ امن اور صلØ+ Ú©ÛŒ Ûر پیش Ú©Ø´ Ú©Ùˆ ٹھکرادیا تھا، لیکن کسی قسم Ú©ÛŒ جنگی تیاریوں Ú©Û’ بغیر بھی مسلمانوں Ú©Û’ جرأت، Ûمت اور Ø+ÙˆØµÙ„Û Ù†Û’ انÛیں بÛت Ú©Ú†Ú¾ سوچنے پر مجبور کردیا۔ انÛیں مسلمانوں Ú©ÛŒ قوت٠ایمانی کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ûوا، انÛیں بدر، اÙØ+د اور خندق Ú©Û’ واقعات یاد آنے Ù„Ú¯Û’ Ú©Û Ú©Ø³ طرØ+ مسلمان نامساعد Ø+الات میں بھی ثابت قدم رÛÛ’ اور ØºØ²ÙˆÛ Ø§ÙØ+د میں عارضی شکست Ú©Û’ باوجود سنبھل گئے Ø+تیٰ Ú©Û Ûمارے تعاقب میں Ù†Ú©Ù„ Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûوئے، سازشی ÛŒÛودیوں کا انجام بھی ان Ú©Û’ سامنے تھا۔ خو٠کی ایک Ù„Ûر ان Ú©Û’ Ù„ÛÙˆ میں گردش کرنے Ù„Ú¯ÛŒ تو Ú†Ûروں Ú©ÛŒ بر٠پگھلی، انÛیں خو٠تھا Ú©Û Ø§Ú¯Ø± اب جنگ Ûوئی اور Ûمیںشکست کا سامنا کرنا پڑا تو ÛÙ… Ú©Ûیں Ú©Û’ Ù†Û Ø±Ûیں Ú¯Û’ اور Ûماری رÛÛŒ سÛÛŒ ساکھ بھی خاک میں مل کائے گی۔ Ù„Ûٰذا قریش Ú©Û’ عمائدین Ù†Û’ سÛیل بن عمرو Ú©ÛŒ سرکردگی میں ایک ÙˆÙد تشکیل دیا۔ رسی جل جاتی ÛÛ’ لیکن بل Ù†Ûیں جاتا Ú©Û’ مصداق، ÙˆÙد Ú©Û’ Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ú©Ùˆ Ûدایت Ú©ÛŒ گئی Ú©Û
’’تو جاکر Ù…Ø+مدﷺ سے اس بات پر صلØ+ کر Ú©Û Ø§Ø³ سال ÙˆÛ ÙˆØ§Ù¾Ø³ Ú†Ù„Û’ جائیں ÙˆØ±Ù†Û ØªÙ…Ø§Ù… عرب ÛŒÛ Ú©Ûیں Ú¯Û’ Ú©Û Ù…Ø+مدﷺ Ù†Û’ زبردستی Ø¹Ù…Ø±Û Ú©Ø±Ù„ÛŒØ§ اور قریش Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ú©Ø±Ø³Ú©Û’ اور اس میں Ûماری بڑی بدنامی Ûوگی‘‘۔
سÛیل بن عمرو Ú©Ùˆ عرب میں ÙصاØ+ت وبلاغت کا Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ù…ØªØµÙˆØ± کیا جاتاتھا، اس Ú©Û’ ساتھ ساتھ ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© کامیاب سÙارت کار بھی تھا۔ دوراندیش اور انتÛائی Ûوشیار انسان، قریش Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ انÛÛŒ صلاØ+یتوں پر اعتماد کرتے Ûوئے اسے اپنے نمائندے Ú©Û’ طور پر Ø+ضور ï·º Ú©ÛŒ Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº بھیجا۔
مذاکرات کا آغاز
ادھر مسلمان بے سروسامانی Ú©Û’ عالم میں قریش سے دو دو Ûاتھ کرنے Ú©Û’ لیے Ø°ÛÙ†ÛŒ اورعملی طور پر تیار تھے، ادھر قریش Ú©ÛŒ طر٠سے ان کا ایلچی مذاکرات Ú©Û’ لیے آرÛا تھا۔ بیعت٠رضوان اور اعلان٠جنگ Ú©Û’ بعد قریش کا صلØ+ Ú©Û’ لیے ÙˆÙد بھیجنا دراصل مسلمانوں Ú©ÛŒ ایک عظیم ÙتØ+ تھی۔ دشمن Ù†Ùسیاتی جنگ Ûارچکا تھا۔مذاکرات خوشگوار Ùضا میں شروع Ûوئے۔ مسلمان تو Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ جنگ Ù†Ûیں کرنا چاÛتے تھے، ÙˆÛ ØªÙˆ Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ ادائیگی Ú©Û’ لیے اتنی طویل مساÙت Ø·Û’ کر Ú©Û’ Ù…Ú©Û Ú©Û’ قرب وجوار میں پڑائو ڈالے Ûوئے تھے۔ ÙˆÙد Ú©Û’ Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ù†Û’ قریش Ú©ÛŒ زیادیتوں Ú©ÛŒ بھی معاÙÛŒ طلب کی، خیر سگالی Ú©Û’ طور پرمسلمانوں Ù†Û’ بھی شب خون مارنے والے جن Ø+Ù…Ù„Û Ø§Ù“ÙˆØ±ÙˆÚº Ú©Ùˆ گرÙتار کیا تھا، انÛیں رÛا کردیا۔ اس طرØ+ مذاکرات Ú©Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ مرØ+Ù„Û’ پر Ùریقین Ù†Û’ اپنے اپنے Ù†Ù‚Ø·Û Ù†Ø¸Ø± سے کامیابی Ø+اصل کی۔ اب مذاکرات Ú©ÛŒ کامیابی یقینی نظر آرÛÛŒ تھی۔
Ùریقین Ú©Û’ درمیان صلØ+ Ú©ÛŒ شرائط Ú©Ùˆ Ø+تمی Ø´Ú©Ù„ دینے کا مرØ+Ù„Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ آسان مرØ+Ù„Û Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û” قدرتی بات ÛÛ’ Ú©Û Ûر Ùریق اپنے Ù…Ùاد Ú©Ùˆ پیش نظر رکھتا ÛÛ’ لیکن چشم٠ÙÙ„Ú© Ù†Û’ دیکھا Ú©Û ÙˆÙ‚ØªÛŒ اور Ûنگامی Ù…Ùادات پر Ø+ضورپاک ï·º Ù†Û’ دائمی اور Ø+قیقی Ù…Ùادات Ú©Ùˆ ترجیØ+ دے کر امن٠عالم Ú©Û’ لیے ÙˆÛ Ùضا تیار Ú©ÛŒ جسے اگر انسان Ù…Ùادات Ú©ÛŒ آلودگی سے بچا Ù„Û’ تو آج بھی اس Ú©Û’ Ø+ال Ú©Û’ اندھیروں اور مستقبل Ú©Û’ دھندلکوں میں امن وعاÙیت Ú©Û’ چراغ روشن Ûوسکتے Ûیں اور ÙˆÛ Ø´Ø§ÛراÛ٠امن پر ابن٠آدم Ø‘Ú©ÛŒ ÙلاØ+ وبÛود Ú©Û’ لیے کارÛائے نمایاں سرنجام دے سکتا ÛÛ’Û”
مذاکرات Ú©Û’ دوران Ùریقین میں صلØ+ Ú©ÛŒ شرائط Ú©Û’ بارے میں کاÙÛŒ بØ+Ø« وتمØ+یص Ûوئی، ایسے نازک مقامات بھی آئے جب ÙˆÙد Ú©Û’ اراکین غصے میں آجاتے ØŒ طرØ+ طرØ+ Ú©ÛŒ آوازیں بلند کرتے اور ناراضی کا اظÛا کرتے۔ اس پر آپ ï·º Ú©Û’ Ù…Ø+اÙظ ان Ú©ÛŒ طر٠خشمگیں نگاÛÙˆÚº سے دیکھتے Ú©Û ÙˆÛ Ø+د٠ادب سے بڑھنے Ú©ÛŒ جسارت Ù†Û Ú©Ø±ÛŒÚºÛ” بÛر Ø+ال Ùریقین Ú©Û’ درمیان بعض امو رپر اتÙاق رائے Ûوگیا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø+ضور ï·º جنگ Ú©Û’ بغیر Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ø¯Ø§Ø®Ù„Û Ú©Û’ خواÛشمند تھے، اس لئے آپ ï·ºÙ†Û’ مشرکین Ú©ÛŒ بعض ایسی شرائط بھی قبول کر لیں جو بظاÛر مسلمانوں Ú©Û’ Ø+Ù‚ میں Ù†Ûیں تھیں یاجن Ú©Û’ تسلیم کئے جانے سے مسلمانوں Ú©ÛŒ کمزوری کا اظÛار Ûوتاتھا۔ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ø+ضور ï·º Ú©Û’ جاں نثاروں Ú©Ùˆ کسی Ø+دتک ناگوار بھی گزری لیکن بارگاÛÙ Ù†Ø¨ÙˆÛŒØ Ù…ÛŒÚº کسی Ú©Ùˆ دم مارنے Ú©ÛŒ مجال Ù†Û ØªÚ¾ÛŒØŒ سب اØ+تراماً خاموش Ú©Ú¾Ú‘Û’ رÛے۔اس معاÛدے Ú©ÛŒ کتابت Ú©Û’ آغاز سے ÛÛŒ Ùریقین میں اختلا٠ظاÛر Ûونے لگا مگر آپﷺ Ûر مرØ+Ù„Û Ù¾Ø± کمال وسعت٠ظر٠اور صبرو تØ+مل کا اظÛار Ùرماتے رÛÛ’Û”
سÛیل بن عمرو Ù†Û’ بسم Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ø±Ø+من الرØ+یم سے صلØ+ Ú©ÛŒ دستاویز کا آغاز کرنے پر اعتراض کیا Ú©Û
میں رØ+من Ú©Ùˆ Ù†Ûیں جانتا، اس Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø¨Ø§Ø³Ù…Ú© اللÛÙ… لکھیں۔
مسلمان تØ+ریر کاآغاز بسم Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ÛÛŒ کرنا چاÛتے تھے۔ بÛرØ+ال Ø+ضورپاک ï·º Ù†Û’ سÛیل بن عمرو Ú©ÛŒ ÛŒÛ ØªØ¬ÙˆÛŒØ² منظور کر Ù„ÛŒ Ú©Û Ø+رÙ٠آغاز میں باسمک اللھم Ú©Û’ الÙاظ ÛÛŒ Ù„Ú©Ú¾Û’ جائیں۔ Ø+ضرت علیؓ معاÛØ¯Û Ú©ÛŒ دستاویز Ú©Ùˆ تØ+ریر میں لارÛÛ’ تھے۔ آپ ï·º Ù†Û’ Ùرمایا: Ù„Ú©Ú¾ÙˆÛ”
اس معاÛØ¯Û Ù¾Ø± Ù…Ø+مد رسول Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ سÛیل بن عمر سے صلØ+ کی۔
سÛیل اس پر بھی معترض Ûوا Ú©Û ØŒ
’’میں آپ Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ رسول تسلیم کر لوں تو پھرجھگڑا کس بات کا ÛÛ’ØŒ ÛÙ… آپ ï·ºÚ©Ùˆ Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº داخل Ûونے سے کیوں روکتے؟ اس لئے آپ ï·º اپنے اور اپنے والد Ú©Û’ نام سے معاÛØ¯Û Ù„Ú©Ú¾ÙˆØ§Ø¦ÛŒÚºÛ” اس پر سرداران اوس اور خزرج اØ+تجاجاًاٹھ کر Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûوگئے۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú©Ûا: ÛŒÛ Ù†Ûیں Ûوسکتا، اب Ûمارے درمیان تلوار ÛÛŒ ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ø±Û’ گی۔ Ø+ضورپاکﷺنے اس نازک موقع پرکمال ضبط وتØ+مل کا مظاÛØ±Û Ú©ÛŒØ§Û” Ùضا Ú©Ùˆ مکدر Ûونے سے بچالیا اور Ø+ضرت علیؓسے Ùرمایا:رسول Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ الÙاظ قلم زد کردو۔ لیکن ان Ú©ÛŒ غیرت ایمانی Ù†Û’ Ú¯ÙˆØ§Ø±Ø§Ù†Û Ú©ÛŒØ§ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ آقاﷺ Ú©Û’ اسم گرامی پرقلم پھیریں۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ عرض کیا:
â€™â€™Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم! میں اÙÙ† الÙاظ Ú©Ùˆ کبھی بھی قلم زد Ù†Ûیں کروں گا‘‘۔
اس جواب پر Ø+ضورپاک ï·º Ù†Û’ خود ÛŒÛ Ø§Ù„Ùاظ کاٹ دئیے۔ سÛیل کا ÛŒÛ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û Ø¨Ú¾ÛŒ منظور کرلیاگیا اور یوں Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú©Û’ صلØ+ Ù†Ø§Ù…Û Ú©ÛŒ تØ+ریر درج ذیل شرائط Ú©Û’ ساتھ مکمل Ûوئی اور جس پر Ùریقین Ú©Û’ دستخط Ûوئے۔
Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú©ÛŒ تاریخی دستاویز
با سمک اللÛÙ…ØŒ ÛŒÛ ÙˆÛ Ø§Ù…Ø± ÛÛ’ جس پر Ù…Ø+مد بن Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ سÛیل بن عمرو سے صلØ+ کی، ان دونوں Ù†Û’ اس بات پر صلØ+ Ú©ÛŒ Ú©Û Ø¯Ø³ سال تک جنگ Ù†Ûیں Ú©ÛŒ جائے گی، اس عرصے Ú©Û’ دوران امن وامان سے رÛیں Ú¯Û’ اور ایک دوسرے Ú©Ùˆ گزند Ù¾Ûنچانے سے باز رÛیں Ú¯Û’ØŒ جوشخص ولی Ú©ÛŒ اجازت Ú©Û’ بغیر Ù…Ø+مد (ï·º ) Ú©Û’ پاس آئے گا، ÙˆÛ Ø§Ùسے لوٹانے Ú©Û’ پابند ÛÙˆÚº Ú¯Û’ اور جو اصØ+اب٠مØ+مد (ï·º) سے قریش Ú©Û’ پاس آئے گا ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ واپس Ù†Ûیں کریں Ú¯Û’Û” Ù†Û Ø®ÙÛŒÛ Ú†ÙˆØ±ÛŒ کریں Ú¯Û’ØŒ Ù†Û Ø®ÛŒØ§Ù†Øª کریں Ú¯Û’ اور Ù†Û Ø¹Ø¯Ø§ÙˆØª کا اظÛار کریں Ú¯Û’Û” جو Ù…Ø+مد ï·º Ú©Û’ ساتھ معاÛدے میں شامل Ûونا چاÛتا ÛÛ’ØŒ ان Ú©Û’ ساتھ شامل Ûوجائے اور جو قریش Ú©Û’ ساتھ شامل Ûونا چاÛتا ÛÛ’ØŒ ان Ú©Û’ ساتھ شامل Ûوجائے۔ اس سال Ø§Ù“Ù¾Ø (Ù…Ø+مدﷺ) اپنے اصØ+ابؓ Ú©Û’ ساتھ واپس Ú†Ù„Û’ جائیں Ú¯Û’ اور اگلے سال Ûمارے پاس آئیں Ú¯Û’ اور صر٠تین دن قیام کر سکیں Ú¯Û’ اور تلواروں Ú©Ùˆ نیام میں رکھیں Ú¯Û’Û”
Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ø³Û’ واپسی
قربانی کا ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø§Ø¯ اکرنے Ú©Û’ بعد 10دن سے زائد اور ایک روایت Ú©Û’ مطابق بیس دن Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ú¯Ø²Ø§Ø±Ù†Û’ Ú©Û’ بعد واپسی Ú©ÛŒ تیاریاں شروع Ûوگئیں اور ÙˆÛÛŒ Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کیاگیا جس راستے سے گزر کر ÛŒÛ Ù‚Ø§ÙÙ„Û Ø§ÛÙ„Ù ÙˆÙاØ+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº اتراتھا۔ صØ+ابÛØ“ Ù†Û’ Ø+ضور ï·º سے اپنے اونٹ ذبØ+ کرنے Ú©ÛŒ اجازت طلب Ú©ÛŒ جوا Ù†Ûیں دے دی گئی۔سامان٠رسدختم Ûوگیا۔ نوبت Ùاقوں تک آگئی، اگر مسلمان چاÛتے تو آس پاس Ú©ÛŒ آبادیوں پر دھاوا بول دیتے اور Ø±Ø´ØªÛ Ø¬Ø§Úº برقرار رکھنے Ú©Û’ لیے اناج Ø+اصل کرلیتے، عرب Ú©Û’ عام رواج اور دستور Ú©Û’ مطابق ÛŒÛ Ùعل اتنا بھی معیوب Ù†Û Ûوتا، آج Ú©Û’ نام Ù†Ûاد Ù…Ûذب دور میں بھی ان باتوں Ú©ÛŒ پروا Ù†Ûیںکی جاتی اور ÙاتØ+ین Ù…ÙتوØ+ین Ú©ÛŒ Ûرچیز Ú©Ùˆ اپنے تصر٠میں لانا اپنا قانونی Ø+Ù‚ سمجھتے Ûیں، بستیوں Ú©Ùˆ تاراج کرتے Ûیں، املاک Ú©Ùˆ نذر٠آتش کرتے Ûیں، لیکن Ø+ضور ï·º پوری دنیا کواخلاق سکھانے آئے تھے، ان Ú©Û’ سچے پیروکار بھلا ان غیر اخلاقی اور غیر انسان کاموں میں کیسے شریک Ûوتے۔ Ø+ضورپاک ï·º Ú©Û’ ÛمسÙروں Ù†Û’ کسی Ú©Û’ مال Ú©ÛŒ طر٠آنکھ اٹھا کر بھی Ù†Û Ø¯ÛŒÚ©Ú¾Ø§Û” اسلام پرقتل وغار تگری اور لوٹ مار کاالزام لگانے والے ذرا Ø+Ø¯ÛŒØ¨ÛŒÛ Ø³Û’ Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©ÛŒ واپسی Ú©Û’ اØ+وال پر بھی نظر ڈالیں Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ عمل سے صØ+ابÛØ“ Ù†Û’ کس طرØ+ عظمت٠کردار Ú©ÛŒ Ûربلندی Ú©Ùˆ چھولیا Û”
Ø+ضورپاکﷺ Ù†Û’ واقعات Ú©ÛŒ تمام کڑیوں پر نظر رکھی اور بروقت Ùیصلے کرکے Ùروغ اسلام Ú©Û’ لیے Ø±Ø§Û Ûموار کی۔ وقتی اور Ûنگامی Ù†Ûیں پائیدار اور طویل المیعاد Ùوائد Ø+ضورﷺ Ú©Û’ پیش نظر تھے۔ عارضی Ùوائد Ø+اصل کرنے Ú©Û’ لیے وسیع تر قومی Ù…Ùاد Ú©Ùˆ نظر انداز Ù†Ûیں کیا گیا۔ آپﷺ Ù†Û’ صلØ+ Ú©ÛŒ ایسی شرائط بھی قبول کرلیں جو بظاÛر مسلمانوں Ú©ÛŒ کمزوری پر دلالت کرتی تھیں اور صØ+ابÛØ“ Ù†Û’ جنÛیں اپنی توÛین پر Ù…Ø+مول کیا تھا لیکن Ù†Ú¯Ø§Û Ù†Ø¨ÙˆØª مستقبل Ú©Û’ دریچوں میں اسلامی سلطنت Ú©Û’ پھیلائو Ú©Ùˆ دیکھ رÛÛŒ تھی۔